Nézzük át akkor, hogy állunk az LHC-vel. Az LHC ugye a CERN óriási részecskegyorsítója, amelyet nagy csinnadrattával elindítottak tavaly szeptemberben, hogy aztán rá 9 nappal súlyos meghibásodás miatt le kelljen állítani. A cél az, hogy a gépet az idén újraindítsák lehetőleg úgy, hogy képes legyen már fizikai adatokat produkálni az év vége előtt. Ezért most kivételesen szakítanak a téli leállás hagyományával (a CERN gyorsítókat karbantartás, energiatakarékosság, stb. miatt le szokták állítani a téli időszakban pár hónapra), és kb 5 TeV energián futtatják majd a cuccot. Meló lesz hát akkor is, de majd csak megoldjuk...
Mit tettek az elmúlt fél évben? Először is, kidolgozták azt az ellenállás mérő rendszert, aminek a léte elvileg meggátolhatta volna a szeptemberi incidenst. (Emlékeztető: az egyik elektromos csatlakozás valamilyen okból meghibásodott, hirtelen megnőtt az elektromos ellenállása, az LHC-ben keringő óriási áramok miatt ezért elégett, átégette a gyorsítót hűtő folyékony hélium tartályt, a hélium felforrt, és a balesetek esetén elképzelt maximálisnál sokszor nagyobb gőznyomás miatt bekövetkezett robbanás kissé átrendezte a gyűrű 3-4-es szektorát). A rendszerről azt állítják a mérnökök, hogy na ez már képes lesz megvédeni az LHC-t bármilyen elképzelhető meghibásodástól (nem a meghibásodást kerüli el, csak nem fogja engedni, hogy ilyen durva hatással legyen az LHC többi részére). DE HA mégis bekövetkezne egy elképzelhetetlen meghibásodás, akkor egy másik védelmi rendszer ügyesen lekezeli a nyomásproblémákat, és elkerüli a kiterjedt károsodásokat.
Szóval durván túlvédték a gyorsítót, de a természet úgy látszik mindig ki tud találni új trükköket, főleg ilyen ismeretlen tudományos és műszaki tartományokban. Időközben folytatódnak a javítási munkálatok is. Január végén kivettek az alagútból egy dipólt, és felnyitották. A baleset után elvégzett első vizsgálatok ugyanis ennél a dipólnál valami hasonló ellenállásproblémát mutattak ki, mint ami a bajt okozta. Hát mit találtak benne? Egy pici pöttyni forrasztásra használt anyagot azon a bizonyos csatlakozáson! Minden bizonnyal ugyanez volt a probléma a szétesett dipól esetében is, szóval megvan a pályázó a "világ legdrágább forrasztása" cimre. Van amúgy még egy gyanús dipól egy másik szektorban, szóval azt is fel kell melegíteni, kivenni, és megjavítani. Hát ez van: jobban kellene tudni kezelni azt a pákát.
Szóval összefoglalva: ősszel újraindulás, a baleset okát meghatározták, a gyorsító teljes, célirányos átvizsgálása folyamatban van, hasonló esetek elkerülése sikerült megoldást kidolgozni, és az új biztonsági elemek beépítése folyamatban van. A körülményekhez képest mindenki happy.
Utolsó kommentek